Jonathan
    Hej. Jag har inte godkänt betyg inom Ma3c, Svenska 3, Religion 1 och Historia 1 och har då inte fått någon gymnasieexamen. Jag undrar om jag måste gå just dessa för att få en examen eller om jag kan gå andra kurser? Undrar också om jag kan gå ma3b istället för ma3c?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    godkänt betyg i Svenska 3 (eller Svenska som andraspråk 3) krävs för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier; och man kan inte få examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram utan lägst E betyg i den kursen.

    Relition 1
    och Historia 1a1 - två små 50 poängskurser är obligatoriska på alla gymnasieprogram; betyg i de kurser måste ingå i examensbevis. Dock kan man ha F betyg i de kurser.

    Ang. matte - du kan få examensbevis med F i matte 3c och vid sidan av det examensbeviset ha godkänt betyg i matte 3b; då räknad in betyget i matte 3b in i ditt jämförelsetal.
    Med ditt examensbevis från komvux, när du kompletterar på komvux - kommer du ändå prövas endast i BII, kompletteringsgruppen; när du söker till högskola. Det spelar därför ingen roll om du har godkänt betyg i matte 3 inne i ditt examensbevis eller utanför examensbeviset.
    Är det Historia 1a1 eller Historia 1b som du inte fick godkänt betyg på gymnasiet i?

    Om du läser upp svenska 3 till godkänt betyg, kan du ha några F betyg kvar... om du t.ex läser Historia 1b, 100 poängskurs - och får godkänt betyg + godkänt betyg i svenska 3; kan du ha de resterande F-betygen in i ditt examensbevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA