Pho
    Hej, jag pluggar El och Energi år 2 och känt lite att jag kanske valde fel program. Men jag undrar om det är möjligt för mig att börja plugga kriminologi på högskolan? Vad för merit/behörighet behöver man? Plugga in andra ämnen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Särskild behörighet till kriminologiprogrammet är samhällskunskap 1a1och 1a2 samt matematik 2. Dessutom krävs det alltid grundläggande behörighet och därför måste du få examensbevis och godkända betyg i svenska 2&3 samt eng 6.

    Boka tid hos SYV på din skola för att gå reda på vilka kurser du kan lägga in i din studieplan för att bli så behörig som möjligt. I värsta fall kan du behöva komplettera efter gymnasiet.