Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Josefin, det är komvux i din kommun som bestämmer. Det som brukar krävas för att komma in på "Undersköterske-utbidlningar" på komvux är - i fall man inte har Slutbetyg från grundskolan, att man kan uppvisa betyg i svenska grund + matte grund eller uppvisa "motsvarande kunskaper".
    Ett alternativ är att du kan göra nivåbedömningstest i svenska och matematik och om du uppvisar kunskaper som motsvarar godkända betyg från vårterminen i åk 9 i de två ämnena, kan komvux ta in dig på undersköterske-utbildningen.
    Fråga på komvux i din kommun om de nöjer sig med sådant test-resultat eller om de vill att du uppvisar riktiga betyg. Om komvux i din kommun vill att du skaffar dig riktiga betyg, be att få komma in på svenska grund och matte grund. Hur snabbt du kan få betyg, beror på dina förkunskaper och om du ska läsa på hel- eller på deltid.
    Självskattningstest i matte kan du göra med hjälp av www.matteboken.se

    Innehåll i matten som läses under åk 9 på grundskolan - finner du på https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9

    Liselotte