C

    Hej, jag läser upp mina betyg på komvux just nu och då vet jag att man inte får räkna med idrott och hälsa från gymnasiet så det betyget faller bort. jag läste också idrott och hälsa - specialisering på gymnasiet. Den kursen fick jag dock F på och undrar om det också kommer försvinna från mitt examensbevis från komvux. Det skulle väl vara till min fördel då F drar ner meriten och det skulle då alltså inte räknas in?

    • Anna : Fick du Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet? Det är viktigt att veta för att kunna svara på din fråga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej C!
    det är oklart, för mig - utifrån din fråga - om du fick (i slutet av gymnasiet) ett Studiebevis och läser mot examensbevis på komvux; eller om du fick examensbevis på gymnasiet med några få F-betyg och läser nu på komvux, ändå, trots att du redan har examensbevis. och det är 2 helt olika situationer.
    I Examensbeviset kan inget ändras. Om du redan har examensbevis med F i en kurs, då måste du höja betyget i just den kursen, för att få högre jämförelsetal/meritvärde.
    Om du ännu inte har Examensbevis, gör du planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. I den planeringen brukar man inte inkludera kurser i vilka man har F-betyg (i alla andra fall än när man har väldigt bråttom att ta ut examensbevis). Det vanliga är att man från gymnasiet tar in endast godkända kurser + skriver in i planeringen de övriga/nya kurser som man ska läsa på komvux.

    • : Hej, jag har studiebevis, så det innebär alltså att jag bara kommer ha godkända kurser i mitt examensbevis efter att jag pluggat upp betygen för att jag kan ta bort den kursen jag har F på?
    • : jag har läst andra kurser istället som moderna språk 1 och 2.
    • Anna : Examensbevis från komvux inkluderar 2400 gymnasiala poäng. Av dem 100poäng komvux-arbete. Gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    • Anna : I examensbevis från komvux får max 150 poäng F ingå. Du ska inte tvingas ta in F-betygen i examensbevis från komvux, tycker jag. Men komvux har begränsade resurser och kan säga att "nu är du färdig" - när du har så pass många godkända betyg + 100 eller 150 F, som du kan (enligt reglerna) ta in i ditt examensbevis från komvux. Det är lite av en grå-zon, kan man säga. Examensbeviset från komvux blir giltigt med upp till 150 F-poäng i. För dig är det en nackdel att ha F-betygen in i ditt examensbevis. Vår erfarenhet är att det händer sällan att komvux försöker tvinga folk att ta ut examensbevis med F-betygen i, om personen själv inte vill det. "I värsta fall" får du väl göra prövning i någon kurs som du inte har läst på gymnasiet och får du godkänt betyg i den kursen, kan du ta in prövningsbetyget in i ditt exam.bevis i stället för F i idrottskursen.
    Läs alla kommentarer