Julia SYV på FrågaSYV

    Hej J!
    Du behöver få godkänt betyg (och helst så högt betyg som möjligt) i en av kurserna - matematik 2a eller 2b eller 2c. Det är oftast lättare att få högre betyg i matematik 2a, därför att det är en lite enklare kurs. Men om komvux i din kommun inte erbjuder läsa matte 2a, sök i så fall matte 2b.
    Utan godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c är du obehörig till de utbildningar som kräver Matematik B/matematik 2.

    Betyget i matematik 2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt också påverka ditt meritvärde. Så, du vinner på att ha så högt betyg i matematik 2 som möjligt.

    Övrigt:
    Matematik B är en "äldre kurs" som inte längre går få betyg i. Motsvarande kurser till matematik B är matematik 2a eller 2b eller 2c. Det kan du se i Tabellen för utbyteskomplettering.
    Du kan se innehåll i matematik 2 (och även i övriga mattekurser) på www.matteboken.se
    Varje mattekurs är numera á 100poäng och läses på heltid på fem veckor (eller på halvtid på 10 veckor, eller på 25% av studietakt på 20 veckor).
    Du bör söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Men det går också läsa på en folkhögskola och få omdöme om särskild behörighet i matematik 2. Det omdöme kommer inte påverka ditt jämförelsetal/meritvärde.

    • Matilda113 : Tack för svaret. Jag glömde skriva att Matte B står som U utökad i mitt gymnasiebetyg , om det spelar någon roll. Okej så oavsett om man läser 2a 2b eller 2c så räknas dom alla som Matte B. Jag ska kolla upp om komvux erbjuder 2a här. Tack så mycket för svaret.
    • Julia : Betyg i Kurser som krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du vill komma in på räknas alltid in. För behörighet räcker det med E, godkänt, betyg. Men det är fördelaktigare att ha så högt betyg som möjligt! Lycka till!