Malva
    Hej, jag har länge kännt att jag inte vill börja gymnasiet inom den kommunen jag hör till. För att intagningspoängen är extremt låga och lärarbehörigheten också väldigt låg. Jag har ett meritvärde på 295 och många som går den linjen där jag är anhörig har inte ens godkännt i svenska matte engelska. Jag känner att jag vill gå gymnasiet någon annan stans. Där medeln är högre och resurserna och lärarna är bättre. För att jag ska få en så bra utbildning som möjligt. Jag är även extremt känslosam som person och att se människor runt om mig som inte klarar nivån vi borde ligga på tär extremt på mig. Jag hjälper dom istället för att fokusera på mina egna studier osv. Det har varit så under hela mig högstadie tid och var tvungen att ta ett sabbatsår efter nian. Pga den dåliga skolmiljön å brist på resurser. Jag vart utbränd.
    Så min fråga är, är det möjligt att på något sätt komma in på samma linje fast inom annat kansli även om jag egentligen inte är behörig i första hand? Tex folkbokförda mig där jag vill gå. (Har ett ådra hem där jag vill gå så bostad är inget problem men måste väll va skriven här för å komma med i första hand?)
    Jag försökte söka efter nian men då kom jag på plats 70 i andra hands listan.
    Att gå gymnasiet där jag är skriven nu är inte ett alternativ. Mitt psyke klarar inte dom omständigheterna som är där. Skulle också ta en och en halv timme med buss enkelväg till skolan. Och det går bara bussar hem vid två tider så utöver de skulle de kunna bli extrema väntetider.

    Skulle de på något sätt gå att få in mig i första hand inom en ny kommun? Alltså flytta dit utan att mina föräldrar måste flytta med.

    Så tacksam för all hjälp som finns att få.
    • : Till alla Friskolor (fristående gymnasieskolor) antas Alla elever i första hand, oavsett folkbokföringskommun. finns det någon fristående gymnasieskola du vill söka till?
    • :

      , är mitt namn, och jag bor i (en kommun som är andra kommun ifrån den kommun jag studerar gymnasium i).

      om du vill så kan du studera på gymnasium i lappland medans du bor i kristianstad (så länge du blir antagen och har råd med flyget), allt du behöver göra för att studera utanför din kommun är att söka till det och bli antagen och komma på lektionerna!

    • Anna : Tack Kreta - för din kommentar. Det är dock skillande på Kommunala och Fristående gymnasieskolor - både vad gäller möjighet att bli antagen och vad gäller Ekonomiska möjligheter /rätt till inackorderings-tillägget/. Men alla elever har rätt att SÖKA tilla alla gymnasieskolor, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i. Har man höga betyg, vårdnadshavare som är med "på noterna" och har råd + lite tur - så går det.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Malva,

    när man är under 18 år, är det vårdnadshavare som bestämmer var man får bo.
    Tanken är att man ska vara folkbokförd där man bor. Om du kan flytta till en annan ort med dina vårdnadshavares godkännande och folkbokföringen går med att folkbokföra dig där - då har du flyttat till annan ort. Det är alltså en fråga mellan dina vårdnadshavare och folkbokföringen att lösa.

    Angående bli mottagen i första- respektive i andra hand
    Fristående gymnasieskolor, precis som Julia skriver i sin kommentar till din fråga, tar emot alla elever i första hand. Om det finns någon gymnasieskola som är fristående och som du vill söka till, behöver du i så fall inte ändra din folkbokföringsadress - för att bli mottagen i första hand.

    Det finns ännu fler alternativ - ex. distansgymnasiet Korr - var god se gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet

    Liselotte