Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du i din fråga menar sommarkurser på högskola-universitet, så tyvärr kommer du inte bli antagen. Kanske kan du göra ansökan, men det är meningslöst för att antagen blir du inte. Och det beror på att du innan antagningsdatumen ännu inte ska kunna påvisa att du har grundläggande behörighet. Se information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#sommarkurser-2023 Antagningsbesked kommer ges 26 april och då har du ännu inte fått ditt examensbevis och är med det inte behörig (i alla fall vad gäller grundläggande behörighet).
    Men du kan titta på möjlighet att läsa sommarkurserna på komvux och på folkhögskolorna. Det är olika hur komvux gör upplägg av sina kurser - i olika kommuner. Du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Vad gäller folkhögskolorna, så kan du söka i hela Sverige. Jag fick nu fram en lista på över 600 "sommarkurser" på folkhögskolorna (OBS! vissa av de börjar redan i april, dock... ), se folkhogskola.nu/sok-kurser/sommar

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lina : Hej! Om jag söker sommarkurser på komvux eller folkhögskolan, kommer det ändra min sökningsgrupp till bII? För tänkte läsa lite matte osv förberedande så jag har läst in lite matte innan jag påbörjar naturbasår på universitetet
    • Milla : Du kan inte försämra din ställning inför universitetsansökan genom studier på en folkhögskola eller på komvux, bara förbättra, eller så blir det ingen (formellt sett) ändring.