Sarmad
    Hej på er!
    Sarmad heter jag och jag går på mälardahlens högskola. Jag har alltid varit intresserad av att plugga till beteendeprogrammet men tyvärr så går det inte att komma in då mina snittpoäng hjälper inte. Jag undrar om det går att kunna läsa till fristående kurser istället eftersom jag har några vänner som går på detta program och dom säger att det går därför vänder jag mig till er och hoppas på ett riktigt svar. Noterar att jag alltid varit intresserad av antingen socionom eller beteende programmet då jag tänker jobba som handläggare, socialsekreterare etc. Alltså mitt mål är inriktat mot samhälle och människor. Jag gick på samhällsveteskapliga programmet på gymnasiet.
    är tacksam för all svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sarmad!

    Bra att du vet vad du vill och söker olika lösningar!

    Det första som jag vill tipsa dig om är att göra Högskoleprovet. Om man är behörig till en högskoleutbildning men betygen inte räcker till för att komma in, kan man kanske komma in i HP-urvalsgruppen. (om du ska göra Högskoleprovet, kanske du har nytta av våra enkla tips inför HP).

    Sedan är det så att i fall man vill jobba som socialsekreterare, då är det fördelaktigt att utbilda sig till Socionom & det är i så fall Socionomprogrammet på högskola/universitet som du bör söka till.

    Svar på din fråga om du kan sätta ihop en egen Kandidatexamen av fristående kurser är - ja, det är möjligt. Om hur man gör och vilka kurser man bör i så fall läsa - se på den här sidan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig & önskar dig lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare