Wendela

    Hej! Jag ville läsa naturvetenskapligt basår till hösten och jag undrar om jag kan söka det fast jag har läst Naturkunskap 1b och 2? Har hört att om man har lästa dessa kurser så är det som att ha läst Biologi 1 och det finns ju med utbildningsplanen på naturvetenskapligt basår, men vill ju ändå söka basåret. Kan jag bli hindrad pga av naturkunskapen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wendela,
    gymnasial kurs Naturkunskap 2 innehåller delar av Biologi1, fysik1 och kemi 1. Max en tredje del av kursen biologi 1 ingå i nk2. Så, jag tycker absolut att du inte kommer att bli hindrad, för att du har inte läst det som ingår i basåret, i alla fall till övervägande del - inte.
    Sök till basåret och vi hoppas du kommer in.

    Vänligen
    Julia

    • : Så jag kommer inte bli hindrad att söka det naturvetenskapliga basåret?
    • Julia : Om du har Grundläggande behörighet + tillräckliga kunskaper i matematik, så kommer du beödmas som Behörig. Sedan deltar alla behöriga i konkurrensen. Du ska ha tillräckligt högt meritvärde för att vinna i konkurrensen om utb.plats. Men vi hoppas och håller tummarna!
    • : Okej, vad bra! Tack:)