Hugo

    Jag har sedan tidigare (år 2015) examensbevis från estetiska programmet. Nu pluggar jag vård- och omsorg på komvux och planerar att söka sjuksköterskeprogrammet till hösten. Mina frågor är: Blir jag behörig förutsatt att jag klarar alla kurser? Vilken urvalsgrupp kommer jag att tillhöra? Hur räknas mina betyg? Vissa kurser (matte 2b och samhällskunskap 1b) läste jag på estetprogrammet medans andra kurser (hälsopedagogik, medicin 1 samt etik och människans livsvillkor) läser jag på komvux.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,

    pga du på endast ditt exam.bevis från estetiska programmet, ej är behörig (du saknar Naturkunskap 2, om jag förstår dig rätt och kommer genom vårdkurserna ha ersättningskurserna som ger samma behörighet som Nk2), kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Gör högskoleprovet!
    Gör också prövning i matematik 1a och 2a - de betygen kommer i antagningsprocessen "ersätta" dina betyg i matte 1b och 2b. Men om du redan har A i matte 1b och 2b, då kan du inte höja mer... :)