Georgios
    Jag tog studenten sommaren 2012 och nu har jag bestämt mig för att studera igen. Jag vill helst börja plugga nu till vårterminen. Men det är en sak som jag är osäker på... Jag läste ett program som omfattade 2500 p men jag fick IG i 400p av dem 2500p. Alltså har jag minst betyget Godkänt i minst 2100 gymnasiepoäng och mitt meritvärde ligger på precis lite under 12,0 (om jag nu minns rätt). Min fråga är, har jag behörighet till att söka till någon universitet eller högskola? Och om nej, vad kan jag då göra för att kunna börja plugga till vårterminen?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan,ja, du får inte ha IG i mer än 250 kurspoäng och du måste vara minst godkänd i Svenska A, B, Matte A och Engelska A, så du behöver alltså läsa upp 150 kurspoäng innan du är behörig till att söka högskola. Prata med Komvux i din hemkommun hur du kan gå tillväga och om du hinner läsa upp kurser innan vårterminen. /Lena, Syv
    Nix, du måste läsa upp så du inte har mer än 250 kurspoäng IG först eftersom det är ett krav innan du söker högskola. Här kan du läsa mer https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ /Lena, Syv
    • : Då förstår jag! Men om man går in på antagningsstatisks hemsida så kan man se vissa utbildningar som har antagningspoäng under 10,0. Tex, 9,19 och 9,85.. Vad innebär det då? Kan jag inte söka till dessa utbildningar då?