Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    om man tittar på Läsordning i vilken kurserna ska läsas på tekniskt basår på LTU, så ser man att fysik och kemi läses (i alla fall delvis) senare än matematik 4. På så sätt ligger inte matematik 4 och 5 i slutet av utbildningen, och du skulle i så fall läsa på deltid - här tänker jag på studiemedel, om du tänker ansöka om det (hos CSN).

    Jag tänker också på att du kan även ändra dig och vill senare söka till utbildningar som kräver även matte 4. På så sätt är det inte alls fel att läsa matte 4. Kunna mer matte är alltid bra, så jag skulle råda dig överväga även läsa matte 5.
    Ang. om du kan "få ut bevis på godkända kunskaper i matte 3" inom basåret - är en fråga till utbildningsansvariga på just det basåret. Basår på högskolenivå är inga vanliga utbildningar utan de så kallade "för-utbildningar" och varje lärosäte bestämmer i mångt självt ang. behörighetskraven, upplägg mm.
    Jag tänker också på att i fall du endast saknar kurserna matte 3 och fysik 2, så varför inte läsa de på komvux på sammanlagt 10 veckor i stället för att lägga ett helt år på studierna på basåret?