Nelly
    Hej! Jag går samhäll med inriktning beteende och undrar om jag kan välja att ta bort filosofi för att jag känner att jag inte kommer dra någon nytta av den kursen? Har läst två iv-val och en programfördjupning så om jag får mer poäng än vad jag behöver kan jag då välja att ta bort den här kursen?
    • Anna : Är det Filosofi 1 du menar eller Filosofi 2? Det är stor skillnad.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nelly!
    Kort svar på din fråga är att om du menar Filosofi 1 då är svar, tyvärr, Nej.
    Om du menar Filosofi 2 - då kan du diskutera saken med SYV på din skola och kanske hitta en bra lösning.

    Och jag ska förklara varför det är så.
    Filosofi 1, 50 poäng, är en kurs som på Samhällsvetenskapsprogrammet ingår i Programgemensamma ämnen, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    alla programgemensamma ämnen är obligatoriska för elever på programmet (oavsett inriktning). Betyg i Filosofi 1 bör därför finnas med i ditt Examensbevis.
    Om du kommer att ha fler betygsatta poäng än 2500 p., kommer de "överstigande" poängen - markeras med U i Examensbeviset (där U står för "utökad kurs").

    Jag förstår att du vill ha ett annat svar men kan inte ge dig det.

    Att du känner att du inte har någon nytta av den kursen, är beklagligt.
    Här handlar det om allmän kompetens och att lära sig vissa saker som att tänka abstrakt, resonera och ha viss allmän bildning.

    Jag hoppas du förstår och kan acceptera mitt svar.
    Du får hemskt gärna fråga på andra ställen och hör av dig om du får ett annat svar någonannanstans.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Om du (trots förmodan) inte skulle uppfylla kraven för gymnasieexamen och få Studiebevis (i stället för Examensbevis), kan du senare få Examensbevis från Komvux. Det är lite andra regler på komvux - bl a räcker det med 2400 poäng och det är lite friare - vilka kurser som måste ingå. Du skulle i så fall kunna utesluta någon kurs i vilken du har betyget F och inte ta med den i Examensbevis från komvux. Men på gymnasiet är Filosofi 1 (för den som läser på SA) - en obligatorisk kurs och måste därför finnas med i Examensbeviset.