Enas
    I mitt fall:
    Jag går andra året på naturvetenskapsprogrammet och har en fråga gällande merit. Har mer än godkänt på alla ämnen och vet med säkerhet att jag kommer bli mer än godkänd i allt i trean. Jag har läst moderna spåk steg 3 och 4 och kommer att läsa matte 5 i trean, vilket tillsammans bör ge mig 2,5 meritpoäng. Däremot har jag också läst franska steg 2 och 3 och har fått C i båda kurserna, och jag tycker att de kommer att dra ner mina poäng när jag söker till tandläkarlinje. Min fråga är om det går att ta bort dessa kurser eller höja btygen? och ifall det inte går kommer de att hindra mig från att komma in på tandläkarprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Enas,
    till högskoleutbildningar i Sverige konkurrerar man antingen med Meritvärde och/eller med resultatet av Högskoleprovet.
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen. Jämförelsetal räknar man fram på samtliga betyg som ej är U-kurser, utökade, extrakurser och så räknas inte Gymnasiearbete in i jmf-talet.Om du inte på gymnasiet läste ett Utökat program (med extrakurser, enligt rektors beslut) - då kan du inte "räkna bort" några betyg, utan alla betygen kommer räknas in i ditt jmf och på så sätt bidra också till ditt meritvärde.

    Antagningsstatistik för Tandläkarutbildning - visar på att höga betyg krävs, konkurrensen är hård. Antagningsgränser brukar konstant ligga på över 20.0 vilket betydet att alla A-betyg i alla gymnasiala kurser räcker inte, utan man måste även ha några meritpoäng. Har du max i merit (2,5) då har du kanske "råd" att ha ett antal (max hälften) B-betyg, och resten A-betyg. I annat fall kommer ditt meritvärde vara för lågt för att ha en rimlig chans att komma in på tandläkarprogrammet i Sverige.
    Du kan ex. ta och kika på antagningsgränser för tidigare antagningsomgångar.

    Tandläkarutb. i Malmö i BI, direktgruppen, utan kompletteringar: och i BII, kompletteringsgruppen - ännu högre.

    Respektive siffror för Karolinska Institutet i Sthm är

    Har man alla B-betyg i sitt examensbevis (förutom GA, gymnasiearbete, som inte räknas in), har man jämförelsetal på 17.5
    Max i merit är 2,5
    17.5 + 2,5 = 20.0 ... så det räcker alltså, inte med max i merit och alla B-betyg. För att komma upp till ex. 20.9 måste du i så fall ha max i merit (2,5), 9 stycken A-betyg och resten B-betyg (och inga lägre betyg, som t.ex D, C eller E).

    Gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar - är mitt råd.