Niklas
    Jag har precis börjat i årskurs 1 på St Eriks Scengymnasium på estetiska programmet med inriktning teater. Har hittils bara gått 1 dag. Jag känner mig längre inte intresserad av tyska och undrar om jag kan ta bort det helt så jag behöver inte läsa det alls?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas!
    På Estetiska programmet ingår inte Moderna språk som obligatoriska - se själv på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf

    man får läsa moderna språk som valbara kurser.
    För att uppnå kraven för gymnasieexamen behöver du uppnå 2500 poäng och om du tar bort Tyska (en 100 poängs kurs) måste du ersätta den med någon annan 100 poängskurs eller med två st 50-poängskurser.

    Om huvurida din skola har möjlighet att erbjuda dig ersättningskurs (eller kurser) är det bara din skola som kan svara på. Boka tid hos SYV på din skola och ställ den frågan. Andra personer som kan hjälpa dig lösa detta är din klasslärare/(mentor), rektor på ditt program och schemaläggare (expeditionspersonal) som vet hur schemat ser ut och vilken/vilka kurser som passar in i ditt schema - så att ingen krock uppstår.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Hoppas det löser sig snabbt och bra för din del!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaretI Jag ska oxå lägga till matte2b. Men kan jag läsa matte2b samtidigt som jag läser tyska? Eller kan jag bara välja en av dem? På St Eriks Scengymmnasium inriktning teater läser man bara matte1b.
    • Milla : Matte 1b är den obligatoriska mattekursen på Estetiska programmet (oavsett inriktning eller vilken skola man läser på). Matte 2b är ej obligatorisk på Estetiska programmet, oavsett inriktning eller vilken skola man läser på. Om du kan läsa tyska och matte 2b samtidigt kan bara din skola svara på. Det är inte förbjudet och är därför möjligt, men om schemat tillåter det (med tanke på eventuella schema-krockar) eller om det finns plats i undervisningsgruppen för dig - kan, som sagt, enbart din skola svara på. Sådana frågor löses lokalt på skolan. Prata med SYV på din skola är mitt råd. Lycka till! :)