Kate
    Hej jag går i nian nu och ska snart söka in till gymnasiet. Jag har studerat spanska i tre år, alltså från sjuan. Det här ämnet är väldigt energi krävande och tar upp mycket tid av min vardag, och som att det inte skulle vara nog så har jag även dyslexi.

    Jag har övervägt att sluta studera spanska nu i nian, men kommit på att bara jag står ut med att få godkänt så tjänar jag 10 poäng.

    I ettan i gymnasiet vill jag ta bort det ämnet helt! Det funkar helt enkelt inte längre. Jag ska gå ekonomi ekonomi på gymnasiet. Min fråga är då, är detta möjligt? Kan jag ta bort spanska och kanske lägga till en annan kurs för att ändå få poäng??

    Tack på förhand!
    Kate

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kate!

    Det är tråkigt att du tycker det är så jobbigt med Moderna språk (spanska) men du har rätt i att om du "bara står ut" och får E i kursen på våren i åk9 - så tjänar du 10 extra betygspoäng. Man anser att det är viktigt att eleverna lär sig olika moderna språk och har därför "planterat" lite "morötter" :) - för att locka elever att läsa Moderna språk. Det gäller även på Gymnasiet - om du skulle besämma dig att fortsätta med Spanska, då läser du Spanska 3 under åk1 på gymnasiet och i fall du får godkänt betyg, får du 0.5 meritpoäng, som ger väldigt stor fördel i konkurrensen om utbildningsplats på högskola. Sedan får man ännu större fördel om man även får godkänt betyg i Spanska 4 (för den ger 1.0 i merit).

    Men, hur som helst, så är en kurs i Moderna spåk - obligatoriskt att läsa på Ekonomiprogrammet. Det kan du se i Programplanen för EK.

    100 poäng är det en kurs. Dina valmöjligheter är följande (om du vill läsa Ekonomiprogrammet, alltså):

    1) fortsätta med Spanska och försöka få godkänt betyg i Spanska 3 (med det tjänar du 0.5 i merit)

    2) börja med något annat språk (nybörjarspråk) - t.ex. Tyska eller Franska (för det får du inga meritpoäng)

    3) läsa Modersmål i stället för Moderna språk (om du har ett annat modersmål än svenska).

    Man kan inte ta bort Moderna spåk från Ekonomiprogrammet för det är en obligatorisk kurs. Utan betyg i en kurs i Moderma språk kan du ej få Examensbevis från Ekonomiprogrammet. Du kan uppnå kraven för gymnasieexamen med F i Moderna språk men det drar ner meritvärde i dina gymnasiala betyg.

    Om du ej har ett annat modersmål än svenska, kan du tyvärr ej byta Moderna språk mot "någonting annat" för den får bytas endast mot ett annat språk - t.ex. mot Modersmål 1. För betyg i Modersmål för man ej meritpoäng.

    Om du absolut inte vill läsa Moderna språk på gymnasiet, får du välja ett annat program, där Moderna språk ej ingår som obligatoriska.

    Av de högskoleförberedande program är det Teknikprogrammet och Estetiska programmet.

    Jag förstår att det inte är ett svar som du vill ha, men jag kan tyvärr inte ge dig ett annat svar. :(

    Jag hoppas ändå att mitt svar blir till hjälp för dig på något sätt.

    ANNA