Caroline
    Hej!

    Jag läser engelska 7 nu, och lär mig ingenting nytt. På lektionerna sitter jag och rullar tummarna just för att jag ligger så mycket längre fram jämfört med mina klasskamrater. Har pratat med min lärare om detta. Hans förslag var att jag själv skulle få välja vilka extrauppgifter jag ska ha. Så här är har det varit sedan jag började gymnasiet. Är mäkta trött på det nu! Vill tenta av engelska 7, så att jag slipper sitta och göra ingenting på lektionerna och på så sätt sänka mitt betyg på grund av att jag inte blir motiverad av uppgifterna. Kan jag göra det? Kan jag tenta av engelska 7 nu på höstterminen?
    Mvh
    Caroline

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Caroline,
    det är rektor på ditt program som fattar beslut om tentamina, du får ansöka och se om du får din ansökan beviljad.
    Det jag råder dig att tänka på:
    om du tentar av ett ämne, så läser du inte på heltid under resten av året och med det inte har rätt till Studiehjälp /1050 kr. från CSN/ - det är enbart heltidsstuderande som har rätt till Studiehjälp.
    En annan sak som jag råder dig att tänka på: man får ofta lägre betyg när man tentar av en kurs än man annars skulle kunna få (p g a det är svårt för läraren att testa alla moment som ingår i kursen vid bara ett tillfälle). Om du läser kursen får du troligtvis A-betyg, eftersom du upplever att du redan kan väldigt mycket mer än behövs. Om du gör tenta, är risken stor att du får längre än A-betyg.

    Fundera på saken innan du ansöker om att få göra tentamen i kursen.
    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare