Cassandra
    Hej! Jag går samhällsvetenskapliga linjen med inriktning media,
    på sam så läser man ju endast matte 1b och matte 2b obligatoriskt och sedan får man välja till matte 3b på sitt individuella val i 3an.
    Jag skulle helst vilja välja någon kreativ kurs i 3an för att ''avlasta'' från alla akademiska kurser (man har två individuella val och jag kommer antagligen välja engelska 7 och något kreativt), men jag vill ändå ha läst matte 3b.
    Så därför undrar jag om det skulle vara en möjlighet att jag läser in matte 3b på egen hand över sommarlovet och sedan tentar av den?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Cassandra!

    Det är rektors beslut (rektor på ditt program) - om du får tenta av kursen på din skola, därför att det är en resursfråga - lärartid tas i anspråk att förbereda tenta för dig, att ge dig viss handledning inför tentan, att rätta din tenta och sätta betyg. Om rektor anser att de resurserna finns, får du göra tenta på din skola.

    Det är alltid bra att ha fler kunskaper i Matematik (även om det skulle visa sig att du inte får göra tenta på din skola). Du kan - i fall du har kunskaper - tenta av kursen efter gymnasiet, läs på http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Komvux/Stockholm/Vux-STHLM/provningar/

    Jag tycker att du kan bedriva självstudier i Matte - och fråga på skolan ang. möjlighet att göra tenta/prövning på din skola. Vi kan ge tips på bra sidor som hjälper till med självstudier i matte.

    Du har, alltså, inte rätt att kräva att din skola ger dig mer undervisning eller möjlighet att tenta kurser för mer än 2500 poäng som ingår i programmet. Du kan givetvis fråga om du kan läsa "utökad kurs" Matte 3b eller göra tenta i den, men det är rektor som fattar beslut och du kan få ett Nej på din fråga.

    Med vänlig hälsning
    Mikael