Daniel SYV

    Hej Emma,

    det är vaga troligt att rektor på Estetiska programmet skulle bevilja en elev att tenta av (göra prövningar) i naturvetenskapliga kurser. För en skola är det omständigt och dyrt att erbjuda prövningar. Beslutet ligger dock hos rektorn. Min bedömning är att du får Nej på den frågan - från rektorn på din gymnasieskola, men du får givetvis fråga; du kan t.ex gå igenom SYV på din gymnasieskola; SYV-en kan fråga rektorn eller svarar direkt att det ej går då ansvar för det beslutet kan ibland vara delegerat till SYV-en på skolan.

    En annan möjlighet är att försöka läsa naturvet.ämnena inom programfördjupning eller inom individuellt val. På estetiska programmet ingår endast matematik 1b som en obligatorisk kurs inom ämnet "matematik". I Programplanen>>> kan man se vilka kurser som på ES får läsas som programfördjupande. Matematik 2b, 3b och 4 får läsas som programfördjupande kurser på ES.
    Inom individ.val får man läsa vilka kurser som helst (av de som skolan kan erbjuda) á 200 poäng, exempelvis skulle man kunna läsa Kemi1 och 2 - detta om det på din skola finns lärare som kan undervisa i kemi och om tillräckligt antal elever väljer att läsa kemi.

    Hälsningar
    D: