Odeloma

    Hej! Jag funderar på att plugga inom den gröna näringen (ex trädgårdsmästare) inom yrkeshögskola/vuxenutbildning eller privat utbildning. I nästan alla utbildningar krävs grundläggande kurser så som Växtkunskap 1, Trädgårdsmaskiner etc utöver erfarenhet som jag har många år av. Jag blev lite nyfiken ändå, jag har läst kurser som Naturkunskap A + B (1 + 2) i gymnasiet. Kan dessa kurserna tillgodoses och vara jämförbara med Växtkunskap 1? Eller är det endast en preparandkurs som gäller för mig? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    varje yrkeshögskoleutbildning gör sin egen antagning. Och yrkeshögskola kan även ta in obehöriga. Erbjuds det en preparandkurs, då rekommenderar jag att du läser den (både för kunskapens skull men också för att ha större chans att bli antagen till "huvud-utbildnignen" sen). Att man är BEHÖRIG betyder ju inte per automatik att man blir antagen. Finns det fler sökande än platser på utbildningen, måste urval göras. Urval till yrkeshögskoleutbildningar  kan göras på ganska många olika sätt; vissa tittar bara på betygen, andra läser också personliga ansökningsbrev där man måste motivera varför man söker just den utbildningen; ganska många YH-utbildningar genomför också tester och intervjuer och/eller erbjuder preparandkurser. Sedan görs det sammantagen bedömning där man också ofta tittar på tidigare arbetslivserfarenhet; Det är svårt att göra en till 100% objektiv bedömning men de som jobbar med det försöker välja att anta de som
    har tillräckliga förkunskaper för att klara av hela utbildningen;
    och som samtidigt är tillräckligt motiverade för att inte hoppa av utbildningen + förväntas bli "anställningsbara" (här spelar även personliga egenskaper stor roll).
    De kurser du nämner i din fråga är inte identiska och inte ens "motsvarande". Viss "överlappning" av innehåll kan förekomma alltså kan vissa delar/avsnitt i kurserna vara likvärdiga, men i formell mening kan man inte "översätta" eller "tillgodoräkna sig" på det sättet som du önskar (i alla fall enligt de generella reglerna) ... men yrkeshögskola kan göra egna bedömningar och din långa arbetslivserfarenhet kan spela stor och positiv roll.
    Så, mina råd till dig blir:
    - om du kan, läs preparandkurs (även om du kanske inte lär dig ngt nytt, så är det i alla fall Repetition) + att du visar att du är motiverad och "menar allvar" med din ansökan om utbildningen;
    - sök till många olika utbildningar samtidigt; inom yrkeshögskola kan man komma in på flera och t o m på många utbildningar samtidigt (i så fall väljer du senare vilken du tackar Ja till).
    Tips! kika gärna även på Korta utbildningar (kurser) t.ex på:
    dacapo-mariestad/att-bevara-och-aterskapa-natur-kort
    dacapo-mariestad/hallbara-vatmarker-stad-landsbygd-kort
    dacapo-mariestad/att-tillvarata-tradens-nytta-i-staden-kort

    Studie- och yrkesvägledare