Samar
    Kan man välja samhälle eller måste man ta Natur/teknink för att kunna bli pilot?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Samar! Om man tittar på de antagninsgkrav som finns på den allmänna Trafikflygutbildningen så är de följande: Du skall ha avslutat gymnasiet och ha ett slutbetyg. Du måste vara 18 år eller äldre. Du ska ha betyg i Fy 1a, Ma 2 b och Eng 6. Till det så kommer även en läkarutbildning som avgör om man är passande som pilot. Du kan läsa mer här: http://www.svenskpilotutbildning.se/vanliga-fragor
    Visst kan man gå ett annat program än just Natur/Teknik även om det kanske kan underlätta att ha med sig en del kunskaper därifrån. Det är dock viktigt att se till att få med Fysiken vilket inte ingår om du skall gå Samhällsvetenskapsprogrammet, det måste du lägga till. Lycka till! Helena