Adam
    Ärade SYV!

    Jag vill söka till en utbildning med relativt höga betygskrav. Mitt snittbetyg ligger på ungefär 15.65. Jag behöver läsa in tre ämnen på komvux och kommer därmed förhoppningsvis även höja betyget lite. Detta till trots är mitt betyg precis under vad lägst antagningspoäng har varit de senaste åren. Lyckligtvis fick jag på högskoleprovet ett resultat som ligger långt ovanför vad lägst provresultat har varit de senaste åren.

    Jag kommer konkurrera med sökande i både betygsurval BII och provurval, så mycket vet jag. Genom lite googlande och flashbackande har jag fått uppfattningen att man kan ha väldigt lågt betyg och ändå komma in på krävande utbildningar genom provresultatet. Det jag söker från er, en trovärdig källa, är alltså bekräftelse på att detta stämmer. Underförstått då att minimikraven för att få ansöka är uppfyllda.

    Ponera att vi vet vad antagningskraven kommer att bli 2017. Kan man då med betyg långt under lägsta betyget bland de antagna det året, ändå komma in på grund av ett provresultat högre än lägsta provresultatet bland de antagna ur provurvalet?

    En fantastisk hemsida ni har här, och jag tackar för att du tog dig tid att läsa igenom min fråga och hoppas att du väljer att svara trots att ni har fått liknande frågor förut. Jag läste igenom tidigare ställda frågor, men hittade nämligen inget som gav mig ett helt tillfredsställande svar. Jag vet att jag med lägre betyg från gymnasiet förmodligen kommer få kämpa mer än de andra under utbildningen, men om du skulle bekräfta att det jag läst stämmer så skulle du verkligen göra min dag!

    Tack på förhand,
    Adam

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adam!

    om man är behörig, konkurrerar man om utbildningsplats. Betygsgruppen och HP, högskoleprovsgruppen är Olika grupper och det stämmer att du med tillräckligt högt resultat på HP kommer in, oavsett lågt meritvärde i dina betyg.

    Tack för snällt omdöme om vår sida!

    mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare