Danne
    Hej! Jag har en fråga när det gäller att utbilda sig inom sjukvård. Jag har sedan tidigare gymnasieexamen från Sam-beteendevetenskap och utbildningen SMO i ryggen. Arbetar numera som brandman, men har ett intresse att fördjupa mig.
    Nu skulle jag vilja läsa Medicin 1 och Vård och omsorgsarbete 1 & 2. Min fråga är om jag som redan är behörig för högskola kan söka dessa kurser genom Komvux? Om inte, vart kan jag läsa dessa kurser?
    Tacksam för svar!
    Med vänlig hälsning,
    Daniel

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    alla får söka till komvux. Sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Men det är tyvärr inte garanterat att få utbildningsplats. Du har bättre chans att få utbildningsplats på komvux om du tydligt kan ange Mål med de studier du söker, t.ex om du vill bli behörig till yrkeshögskoleutbildningar till Ambulanssjukvårdare.

    Alternativ till studier på komvux?
    Du frågar var du skulle kunna läsa gymnasiala kurser inom vård- och omsorgsprogrammet om inte på komvux. Det finns inte så många alternativ, tyvärr, men inom utbildningar till vårdbiträde, personlig assistent eller stödassistent på folkhögskolorna kan de kurserna eventuellt ingå, eller så kan hela folkhögskoleutbildningen ev. bedömas av ansvariga för yrkeshögskoleutb., som "motsvarande" de kraven de ställer. Utbud av folkhögskoleutbildningar finns på folkhogskola.nu
    Ett annat alternativ skulle vara att du skaffar dig kunskaper "på egen hand" och betyg - genom prövningar. Vad jag menar med "på egen hand" är självstudier eller att du köper undervisning hos t.ex Hermods distans (där får du tyvärr inte betygen, om du bekostar kurserna själv, men du får kunskaper). Betygen får du sedan om du hittar var du kan göra prövning i kurserna.
    OBS! om du siktar på att bli en Ambulanssjuvårdare så brukar även 2-årig erfarenhet krävas från jobbet som Undersköterska. Man ska då ha jobbat i minst 2 år på minst halvtid inom vården, t.ex som undersköterska.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tycker du fick bra (rätt) svar från SYV Julia. Jag vill bara förklara lite kring hur komvux prioriterar ansökningar. Från 1 juli 2021 måste komvux prioritera högst de sökande som har "störst behov av utbildning". Tidigare var det sagt att "sökande med kortast tidigare utbildningsbakgrund" är högst-prioriterade. Det är alltså mer flexibelt nu, komvux behöver inte endast gå på hur mycket eller lite utbildning man har "i bagaget". Med det sagt, så kan vi inte lova att du eller någon annan sökande får plats på komvux. Problemet med de kurserna som du nämner i din fråga kan också vara att de i vissa kommuners komvux ges endast inom "paketet":Vård/omsorg eller Undersköterska, och inte ges som fristående kurser. Då blir frågan i så fall om du ska behöva gå hela den utbildningen (om du ens får plats på den) eller om komvux ändå kan "plocka ut" de kurserna så att du ska kunna läsa endast de kurserna. Med det sagt, så tycker jag absolut att du bör söka läsa på komvux. Om du får "nej", alltså svar PLATSBRIST, kan du söka till nästa utbildningsstart. Ett "nej" från komvux = nej till just den utbildningsstart, och inte för all framtid. Du kan söka till varje ny kursstart och varje gång du söker har du en chans att få utbildningsplats. Att uppge ett tydligt och realistiskt mål med de studier som man vill genomföra är en stor fördel, när man söker läsa på komvux. Lycka till!