Tindra

    Hej! Jag har precis påbörjat min biomedicinska analytiker utbildning med inriktning mot laboratoriemedicin. Jag valde denna utbildning eftersom att jag är intresserad av att arbeta med att utveckla nya läkemedel, metoder och diagnostik samt förstå och studera uppkomsten av olika sjukdomar och allt som biomedicin innehåller. Jag valde även detta för att få en bred och bra grund i biomedicin som jag sedan kan jobba vidare med och jobba inom ex läkemedelsföretag/bioteknikföretag. Eftersom att jag inte ville läsa på engelska så valde jag inte biomedicinprogrammet eftersom det verkade motsvara biomedicinska analytikerprogrammet på svenska fast inriktat mer mot forskning. Men jag har nu i efterhand upptäckt att detta verkar vara en mer specifik utbildning inom ex vård och med att analysera prover i lab på ex vårdcentral/sjukhus och inte så mycket inom det breda spektrumet som att vara med och faktiskt komma fram till nya metoder och utvecklingsprocesser osv. Jag undrar om jag kan jobba som en biomedicinare som gått biomedicinprogrammet i kandidat och master om jag läser till masterprogram för det för att vidga jobbvyerna och då klassas som "biomedicinare" och bli anställd på företag som biomedicinare och inte bma då det känns som att bma tjänar betydligt mindre än om jag är utbildad biomedicinare. Eftersom kandidat i bma även motsvarar kandidat i medicine. Alltså om detta motsvarar en kandidat i medicine så som biomedicinprogrammet gör fast jag inte läst kandidat på engelska så som på biomedicinprogrammet är och om det blir samma som att ha gått hela biomedicinprogrammet och om jag kan nå samma karriärmöjligheter? Eller om ex master i biomedicin endast är en fortsättningsutbildning för bma och att det fortfarande är bma i grunden och inte till biomedicinare? Min andra fråga är om man har möjligheter att tjäna lika bra som en biomedicinare eller tjäna bättre som bma inom ex läkemedelsinsustrin? Min sista fråga är om det finns fler masterinriktningar som leder till en högre utbildning eller om det är så att bma alltid tjänar ungefär samma oavsett vidareutbildning? Hoppas att ni förstår ungefär hur jag tänker och kan svara på mina funderingar. Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tindra!
    Vad gäller masterprogrammen (och även magister-, alltså programmen på avancerad nivå) så ska du kunna söka dem först om 3 år och på så lång tid framåt är det ingen som vet exakt vilka utbildningar som kommer att finnas då... Utgå ifrån de utbildningar som finns idag och fråga även studievägledare på de programmen som intresserar dig - de är experter inom sin "nisch" och känner till de eventuella framtida förändringar mycket tidigare än "allmänna studievägledare" som vi här på FRåGA SYV är.
    Vidare gäller också tyvärr följande: p g a vi är några få allmänna studie- och yrkesvägledare som svarar på frågor om alla yrken och alla utbildningar, så är vi generalister, och tyvärr inte specialister inom någon specifik bransch. Du ställer flera frågor som måste besvaras av specialister: personer som är insatta i just den specifika branschen.
    Det lilla vi kan inom den branschen som intresserar dig är att i Sverige hör yrket Biomedicinsk analytiker (BMA) till legitimationsyrken. Alltså utan legitimation får man inte bli anställd som BMA och för att kunna få legitimation måste man ha examen från BMA-programmet. Det är Socialstyrelsen som utfärdar legitimationen.
    Och yrket Biomedicinare är i Sverige inte ett yrke som kräver legitimation. I yrkespresentationen Biomedicinare läser man om möjlighet att som utbildad biomedicinare komplettera sin utbildning för att kunna blir BMA. Och då tänker jag att det borde också funka å andra hållet, allt BMA borde kunna komplettera sin utbildning för att kunna få likvärdig "biomedicinare-kandidat"utbildning. Men fråga om det på de institutioner som erbjuder relevanta utbildningar.

    Du frågar även om löner. Och det är en jättesvår fråga att besvara. Individuell lönesättning + att privatanställdas löner är inte offentliga, alltså behöver inte redovisas öppet gör det mycket svårt att få fram även dagens lönenivå på ett objektivt sätt. Och när man frågar om löner som kommer att gälla om några år, så är det ju ingen som egentligen vet någonting. Diverse händelser kan inträffa (vem visste att "corona" skulle drabba mänskligheten, t.ex?) som kan påverka löner. Det är även det faktum att jobbsökande är duktig löneförhandlare (eller inte så duktig) som kan spela stor roll - som sagt, ofta gäller individuell lönesättning. Alltså kan löner skilja sig flera tusen kr i månaden (om vi jämför 2 personer med exakt samma utbildning) även om de jobbar hos samma arbetsgivare med samma arbetsuppgifter.
    Jag förstår att du inte kommer att bli nöjd med mitt svar. Men tyvärr så är jag eller mina kollegor här på FRåGA SYV inte specialister inom "din bransch" utan generalister. Jag hoppas att i alla fall någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!