Arvid
    Jag undrar om en lärare endast kan ge ett betyg ifrån vad jag har skrivit på provet och inte gjort på lektionerna(lärarna struntar i vad jag har gjort på lektionerna). Mitt exempel är i matematik där jag skrev ett dåligt prov D/C-nivå men på lektionerna har jag nästan alltid räckt upp handen och också nästan alltid svarat rätt på frågorna. Jag har märkt att några lärare nästan endast ger betyg från det jag gjorde på proven och inte bryr sig hur jag har presterat i klassrummen.

    Info:
    15 år
    Åk 9

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Arvid,
    det är Lärarens kompetens att bedöma elevernas kunskaper och sätta betyg. SYV sätter inte betyg och har inte den kompetensen. 
    Egentligen kan inte en SYV svara på den frågan som du ställer... men jag ska i alla fall göra ett försök att svara (enligt min erfarenhet - det lilla jag vet om betygssättningen). 
    Betyg på kursen ska spegla de kunskaper som eleven har i slutet av kursen (då betyget sätts). Det som händer under kursens gång kan spela viss roll, men egentligen det är upp till läraren att ta hänsyn till hur eleverna presterar under kursen eller endast "gå på" slutprovet.
    I de ämnen i vilka man gör nationella provet, kan läraren i princip endast "gå på" just resultat av NP. Innehåll i NP är samma för alla elever på alla skolor - och på så sätt säkrar man att det blir rättvisa betyg (till skillnad mot att "snälla lärare" sätter högre betyg och "strikta lärare" som skulle sätta - på samma kunskaper - lägre betyg... vilket skulle bli mycket orättvist, när elever från olika grundskolor söker till samma utbildning på gymnasiet och elever med samma betyg kan ha väldigt olika kunskaper, eller tvärtom: elever med samma kunskaper kan ha olika höga betyg). 
    Oavsett om man var aktiv på lektionerna, var 100% närvarande eller var sjuk ofta - så är det Kunskaper som eleven kan uppvisa i slutet av kursen, som ska betygsättas. Aktivt deltagande på lektionerna ska stimulera elevernas inlärning samt ge läraren feed-back om hur det går för eleven (för att vid behov sätta in extra-stöd). 
    Hoppas mitt svar förklarar - i alla fall en del. 
    I annat fall, om du inte förstår hur jag tänker, prata med din klasslärare/mentor eller med andra lärare på din skola. 
    Att ändra satta betyg är mycket svårt. Det händer extremt sällan, i princip aldrig.

    Tänk på att det är de betyg som kommer ingå i Slutbetyg från Grundskolan, som ligger till grund för att konkurrera om plats på gymnasiet. Exempelvis om en elev får B i matte på hösten i åk9 men D - på våren, så är det vårens betyg (D) som gäller (inte genomsnittet utan det betyget som sätts sist och kommer med i dokumentet Slutbetyg). 

    Tips! repetera och träna matte med hjälp av www.matteboken.se (åk9 matte - se matteboken.se/lektioner/skolar-9)
    Om det i din stad finns en Räknestuga >> - kan du gratis få mattehjälp där. 

    Frågor och svar taggade med 'två examina' (2 st.)

    • Diana

      Vad gör de olika högskole/universitet exam för skillnad?

      Vad gör det för skillnad om man plugga till kandidat + evtl. master eller pluggar bara en till högskoleexam? Tänker främst om det på något sätt skiljer sig ifrån varandra och kan påverka en till framtida jobbtillfällen.

      Milla : : Hej,masterprogrammen ligger på Avancerad nivå (till skillnad från de programmen som ligger på grundnivån). På den avancerade nivån fördjupar man sig... Läs hela svaret
    • Olivia

      Dubbelexamina onödigt eller inte?

      Hej! Jag studerar för tillfället till en kandidat i kriminologi med sociologi som breddningsämne. Jag undrar om det skulle gynna mig att ta ut en kandidat i sociologi också eller är det bara dumt eftersom båda utbildningarna är samhällsvetenskapliga? Mvh, Olivia

      Anna: : Hej Olivia; det är inte fel att ha två kandidatexamina (om möjlighet finns och inte tar för mycket resurser från dig) - det kan gynna dig i arbetslivet, tycker jag.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga