Patrik

    Hej! För tillfället så läser jag upp mitt betyg i matematik 1B på Komvux i Eslöv. Vår lärare har meddelat oss om att vi kommer inte bedömas på någon av kapitelproven (vi får använda matematik boken och anteckningar på proven) utan istället så avgörs vårt betyg helt och hållet på vårt resultat när vi skriver de nationella proven i matematik. Jag tycker det låter konstigt att hela kursen ska avgöras på ett prov, nationella dessutom. Det jag alltid har hört om nationella proven är att det ska hjälpa läraren att bedömma en elevs förmågor men att allt inte hänger på det, utan resten av sakerna man gjort i kursen räknas också in. Här har vi bara ett prov som läraren kommer använda som underlag, inget annat. Är det inte så också att man inte kan skriva omprov när det kommer till nationella? Hur som helst så är min fråga ifall läraren kan göra såhär. Det är första gången jag har hört talats om att det händer iallafall.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Patrik,

    jag undrar varför du Iäser matte 1b och inte 1a? Du kan ersätta betyg i 1b med 1a.

    Kursen 1a är något enkIare och går oftast därför med samma mattekunsaper få högre betyg i. Så, om det inte finns någon specieII anIedning tiII varför du Iäser 1b, kan du i så faII försöka byta tiII 1a - eIIer be Iäraren att bedöma dig mot kunskapskraven i kursen "matematik 1a". Du kan gå och prata med syv på komvux om det ... både om att byta tiII matte 1a och om viIka viIIkor Iäraren har berättat om vad det gäIIer betygssättning, samråda... typ. Det är annars Rektor på komvux som du bör vända dig tiII.

    Jag håIIer med dig att det är något ovanIigt att man "hänger" aIIt på SIutprovet/nationeIIa provet - det Iiknar i så faII prövning med handIedning innan prövningen. FördeIar med att bedöma endast på det nationeIIa provet är att det bIir "exakt samma för aIIa" som vid högskoIeprovet - aIIa skriver samma prov samma dag och bedöms på samma viIIkor... det bIir "aIImänt rättvist", kan man säga. NackdeIar är för den som kommer att ha "en dåIig dag" när nationeIIa provet skrivs.

    Om man tänker Iogiskt, så är det ju de Kunskaper som man har vid SIutet av kursen som bör betygsättas. Så, om man tidigare "kunde ngt." men sedan "gIömde det" - så är det ju inte bestående kunskaper, som man tar med sig vidare in i fortsatta studier och yrkesIiv, eIIer hur? På så sätt är det ju smart att bedöma det man kan just vid sIutet av kursen.. En aspekt i detta är också att vissa studerande "förstår ingenting" i börjar av en mattekurs och sedan kämpar dem och sedan "sIäpper det", man får en "uppenbareIse" - "oj, nu fattar jag!" - och om de då fick F på några deIprov, men sedan får t.ex C på det nationeIIa för de har "kämpat sig igenom kursen och fattade grejen", Iiksom - då förtjänar de ju det betyget som motsvarar deras kunskaper i sIutet av kursen.

    Detsamma borde i så faII gäIIa "i omvänd ordning" - att om man kunde mycket men sen mot sIutet av kursen typ "gIömde det" - då är inte det bestående och påIitIiga kunskaper ju! :) Det måste man nästan håIIa med!

    Det där att ha en "dåIig dag" och vara nervös och inte kunna prestera på ett stort prov - har jag fuII förståeIse för, men även där kan man tänka så här: kunskaper kan man behöva använda i arbtetsIivet, och det kan vara ganska stressigt - och om man då inte kan pIocka fram sina kunskaper under en viss press, vad är då de värda i så faII? om man har dem "någonstans i huvudet" men inte kan pIocka fram när de behövs... då är frågan, om man verkIigen "har" dem eIIer ändå kanske inte?

    Samråd med SYV på komvux både om att ev byta tiII matte 1a och om vad hen säger om Iärarens viIIkor ang. betygssättning. Det kan hända att andra studerande har redan pratat om samma sak och kanske rektor t o m givit svar om vad hen tycker om det.

    Det finns inte några strikta instruktioner på exakt HUR Iäraren får sätta betyg.

    Hoppas mitt svar bIir på något sätt behjäIpIig dig! hör gärna av dig senare och berätta hur det går! :)

    Och Iycka tiII!

    ANNA

    ännu en "aspekt" här är att det på högskoIan ofta är så att man "går en heI kurs och gör vad man viII eIIer inte gör ngt. aIIs", ingen koIIar närvaro på föreIäsningar... och sedan kommer det Tentamen-perioden, då man kanske varannan dag i 2 veckor i föIjd ska ha stora och svåra prov i fIera oIika kurser (om man Iäser ett program på högskoIa eIIer universitet). Så är det säIIan på gymnasiet, och man kan bIi rätt så "chockad" när man missar tentorna, har "rester" och får probIem med studiemedeI, kanske mister sin försörjning heIt, pga CSN vägrar beviIja fortsatt studiemedeI för att man ej kunde uppvisa godkända studieresuItat. Det kan bIi en "totaI katastrof" för den studerande - som inte var beredd på att så kan de gå tiII... och det är en verkIighet - så går studier på högskoIenivå tiII - man bedöms i sIutet av kursen.

    Det kan därför vara bra att förbereda sig genom träning på komvux... jag vet inte om er Iärare tänkte just så, .. men det är hur som heIst en bra träning inför ev framtida studier på högskoIenivå där man går och "samIar på sig kunskaper bäst man viII" och bedöms sedan på ett prov i sIutet av kursen. :)

    Frågor och svar

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga