3e
    Hej, jag har precis gått ut nian. Gymnasieantagningen är stängd, men jag börjar tvivla på att jag valt rätt. Jag är inte säker på vilken av två skolor jag egentligen vill gå. Hur ska jag försäkra mig om att jag valt rätt? Och om jag inte gjort det, kan jag då stryka mitt första val?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    detaljer kring administration vid antagning till gymnasiet måste du fråga personal som jobbar på just ditt gymnasieantagningskansli (för att olika antagningskanslierna kan agera lite olika).
    Vad gäller din andra fråga om hur du kan försäkra dig om att du valde rätt gymnasial utbildning? Så är det en mycket viktigt och intressant fråga men som också är mer eller mindre omöjlig fråga att ge kort och "rätt" svar på. Du förändras och även omgivningen förändras konstant. Vilka lärare som kommer undervisa dig på en viss skola kan man inte heller få någon garanti på (lärare är "också människor" och kan bli långtidssjukskrivna eller föräldralediga eller flytta till en annan del av Sverige...). Vilka elever som blir dina klasskompisar på en viss skola kan man inte heller få någon garanti på, på förhand... Det du vet på förhand är skolans gatuadress, hur lokalerna ser ut och vilka program och inriktningar som finns att välja på men allt annat är mer eller mindre "okända faktorer". Vilka valbara kurser som en viss skola kommer att erbjuda kan "annonseras på förhand" men sedan kan det bli ändrat t.ex på grund av lärarbrist eller för att för få elever valde en viss valbar kurs.
    Gymnasieutbildning blir ganska mycket vad du själv gör den till: genom att du agerar som en "mönster-elev" med utmärkt närvaro, uppmärksamhet på lektionerna, genom att följa lärarnas anvisningar och läxläsning hemma - bör du se till att du skaffar dig så bra kunskaper som möjligt. Det är givetvis så att det finns skillnader mellan olika gymnasieskolor, även om de erbjuder samma utbildning men vilken skola kommer passa just dig som bäst under 3 år framöver är det en sort av en "kvalificerad gissning" och inte en exakt vetenskap.

    Jag har flera gånger hört från eleverna som kom in på sina andra- eller tredjehandsval och blev besvikna först, men efter några veckor i skolan sa att det var rätt skola /"den bästa skolan för mig"/ som "ödet" har sett till att de kom in på ... Det som från början tros vara fel kan senare visa sig bli rätt.
    Tips! innan du försöker ändra i din gymnasieansökan be antagningskansliets personal utförligt förklara för dig vilka konsekvenser det kan medföra; t.ex kan eleven "hamna" längst bak i kön, på grund av sen ändring och i så fall riskera att finna sig i en situation helt utan gymnasieplats när läsåret börjar. Och min åsikt är att det är mycket bättre att få någon studieplats på någon gymnasieskola än att inte få någon plats alls (vilket kan ju tyvärr hända om du gör sen ändring i din ansökan) - så se till att du har all information du behöver för att fatta ett välgrundat beslut.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare