Moa
    Hej.
    När jag började på mitt senaste gymnasium hade jag redan gått i en annan gymnasieskola tidigare men hoppat av, hade dock fått godkänt i engelska 5. Så jag berättade detta för den nya skolan och dom sa att jag inte behövde läsa den kursen igen. Nu när jag tog studenten så fanns inte engelska 5 med på mitt slutbetyg från senaste skolan, och därmed står det endast studiebevis. Dock har jag mitt gamla betyg från skolan innan med godkänt betyg i engelska 5 på ett annat papper. Kommer detta på något sätt göra det komplicerat att söka högskoleutbildningar osv? Eftersom att det inte står studieexamen. Kan man få betygen på samma papper och då få en studieexamen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa,
    för behörighet till högskola behöver du - Examensbevis från ett högkoleförberedande gymnasieprogram, eller från ett yrkesprogram (men då med godkända betyg i Engelska 6 och Svenska 2 och 3) - alternativt Examensbevis från Komvux (och då måste också Engelska 6 och Svenska 2 och 3 finnas med eller utanför examensbeviset, med godkända betyg).
    Varför du inte fick Examensbevis - vet inte vi här på fråga syv. Om du uppfyllde kraven, borde du ha fått examensbevis; om ett fel har begåtts och din senaste gymnasiekola har missat att du hade - sedan innan - godkänt betyg i engelska 5, borde du kunna få Examensbevis i efterhand.
    ***
    Har du högt betyg i idrott och hälsa 1? Detta frågar jag för att den kursen är Obligatorisk på gymnasiet, men finns inte på Komvux. Om du har högt betyg i id-och-hälsa 1 är det synd att förlora det betyget (vilket du kommer att göra om du tar examensbevis från Komvux).
    Däremot om du har lågt betyg i Id-och hälsa1, är det fördelaktigt för dig att ta ut examensbevis från Komvux, i stället för att försöka retroaktivt få ut det från gymnasiet.

    Du får antingen skriva ner Alla kurser med tillhörande betyg, som du någonsin har fått på Gymnasial nivå - för att vi skulle kunna säga ngt. mer konkret om din situation
    eller
    boka tid med SYV på komvux.

    Vänligen
    L.

    Liselotte