Hugo

    Hej! Hur kommer det sig att vissa program på universitetet har studenter som kommit in via HP medans andra program inte har några som kommit in via HP även om det är fler som har sökt med sina gymnasiebetyg än programet har platser. Ett exempel på detta är "Civilingenjör Rymdteknik vid Luleå tekniska universitet" medans program som "Biomedicinprogramet vid Lunds universitet" har tagit emot studender via HP. Konkurerar man alltid om fler platser via HP eller gäller det bara vissa program? Kanske är en konstig jämförelse då det är två helt olika universitet men tänker att det inte borde vara en stor skillnad mellan dem när det gäller antagning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,
    enligt informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval/om-urval-och-studieplatser går minst en 1/3 del av studieplatser på svenska högskole/universitetsutbildningar till de som gjort högskoleprovet.

    Du kan vända dig med frågan om varför ingen antogs på HP till en viss utbildning till antagningsgruppen på det aktuella lärosäte och/eller till Antagningsservice vid UHR, universitets- och högskolerådet. Klagomål på lärosätena (högskolor-universitet) hänvisas till UKÄ, som granskar de svenska lärosätena.