Emil
    Kommer man in på naturbruksprogrammet med 240 poäng? Jag vill egentligen inte söka något annat än naturbruk och undrar om man kommer in på naturbruk om man bara söker det och inget annat och har 240 poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Emil,
    poängen som behövs för att komma in på en viss utbildning bestäms inte på förhand. De uppstår i efterhand.
    Man ser, alltså, hur det blev - efter antagningen. Antal platser är inte heller konstant och kan ändras, enligt rektors beslut.
    240 är höga poäng då för behörighet till ett yrkesprogram krävs 80 poäng (godkända betyg i svenska, eng, matte + fem andra valfria ämnen).
    Men om den utbildning du vill söka är mycket populär och antal platser är litet - kan det krävas "hur hög poäng" som helst (max som finns är 340 och det kan, teoretiskt sett vara 340, som krävs...) men det är ganska otroligt.
    Att bara söka ett alternativ är inte att rekommendera. Även om du skulle haft 340 poäng, ändå skulle jag råda dig söka flera alternativ. Om t.ex. skola skulle upphöra av någon anledning... och du bara sökt den skolan, står du sedan utan utbildningsplats.
    Mitt råd är att söka flera alternativ. I första hand den utbildningen som du helst vill ha. I andra hand - samma utbildning på en annan skola. Fundera också över om du KAN TÄNKA DIG gå någon annan utbildning - "i västa fall" och sök den i tredje hand.
    Det är de bästa tips som jag kan ge dig.
    Troligtvis räcker dina poäng och du kommer in på ditt första alternativ, men det finns inga garantier när man söker en utbildning. Det är bättre att alltid gardera sig.
    Om du svarar med uppgift var i landet du bor och vilken inriktning på NB du vill söka, kan jag skicka tips på skolor som har den.
    Vilka andra program/inriktningar kan du tänka dig?
    mvh
    Julia SYV