Sandra
    Jag fick anstånd till ett universitet då jag fick tillåtelse att skjuta upp studierna, nu för några veckor sen fick jag reda på ett program har startas upp i min hemstad till hösten. Jag lutar mig mot att söka dit då anledningen är att det är närmare hemma och mest bekvämast för mig. Kan jag prova söka dit och ändå ha kvar mitt anstånd om jag inte kommer in där? Eller måste jag bifoga anståndet till universitetet som jag tänkte från början som första handsval i höst? Jag är ju redan "antagen", kan jag prova söka andra? Hur funkar det? Jag vill inte förlora min plats men samtidigt vill jag ju se möjligheterna för en bättre situation för min hälsa.

    Hoppas du kan hjälpa med ett svar på denna fråga :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    vi kan inte svara på din fråga: då Anstånd med bibehållen studieplats är ett Undantag, görs det individuell bedömning och olika lärosäten kan göra olika bedömningar. Du måste kolla detta med det lärosäte som gav dig anstånd.
    Du kan också testa vända dig till UHR, Universitets- och högskolerådet eller till UKÄ, Universitetskanslersämbetet, men jag tror du därifrån får svar att ditt lärosäte måste svara dig, och inte UHR eller UKÄ.
    Jag förstår absolut att du vill läsa där det passar dig bättre och att du inte vill förlora platsen (om att i fall du tyvärr inte skulle kunna in på ett lärosäte närvare där du bor).
    Jag ser personligen ingen anledning varför ditt lärosäte skulle förbjuda dig söka till ett annat lärosäte, men det är inte jag eller någon annan på Fråga syv som bestämmer.

    Fråga syv håller tummarna för dig!
    LYCKA TILL! du får gärna höra av dig sen och berätta vad du fick för svar från ditt lärosäte.

    Vänligen
    ANNA