Faisa
    Hej!
    Jag tänkte att man kunde gå i vård och omsorg och sen plugga vidare till sjuksköterska.Därefter börja om på SABET.Föresten hur många år tar det att efter gymnasiet att utbilda sig till sjuksköterska?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du är pigg på att plugga dubbelt, haha! Dessvärre så kan du inte gå gymnasiet två gånger om du fått ut en gymnasieexamen. För att gå VO och sedan vidare till en sjuksköterskeutbildning behöver du läsa en del kompletterande kurser eftersom utbildningen kräver lite mer än vad VO ger i grundpaketet. Många VO-program har dock tillvalspaket av kurser så du har möjlighet att bli behörig till just sjuksköterska. Kolla det med skolor som intresserar dig.

    Om du är behörig från VO att söka en sjuksköterkseutbildning så har du även behörigheten att söka till en polisutbildning.

    En utbildning till sjuksköterska är på tre år. Här kan du läsa mer http://ki.se/utbildning/1sj13-sjukskoterskeprogrammet

    /Lena, Syv