emelie
    Kort och gott, finns det på nått sätt man kan studera för att bli ämneslärare i slöjd och engelska? På distans eller heltid spelar ingen roll. Utan jag funderar om det går att kombinerar de på något sätt med kurser eller så för att få "kompetensen" att utbilda i både engelska och slöjd. För det verkar som en hel vetenskap bakom de hela för att kombinera det. Så ja finns det några möjligheter som jag kan studera både engelska och slöjd för lärarsyfte?
    Tacksam för svar!
    • Anna : Är det trä-/metall slöjd eller textilslöjd?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ämnesgrupper

    1. Engelska, matematik, modersmål och svenska

    2. Bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd,

    3. Engelska, moderna språk, modersmål och svenska som andraspråk

    4. Geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap

    5. Biologi, fysik, kemi och teknik

    6. Engelska, moderna språk, modersmål, svenska, svenska som andraspråk och teckenspråk

    7. Biologi, fysik, kemi, matematik och teknik.

    Så här kan ämnena kombineras

    • Ett ämne ur ämnesgrupp 1 och två andra ämnen ur ämnesgrupp 3, 4 eller 5, alternativt ur ämnesgrupp 3 två olika språk inom ämnet moderna språk
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 2 och två ämnen ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7
    • Ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7
    • Tre ämnen ur ämnesgrupp 4 eller ämnesgrupp 5
    • Två av ämnena svenska, samhällskunskap och musik.

    Hej, det verkar vara möjligt att kombinera engelska och slöjd - som sina undervisningsämnen i ämneslärarutbildningen. Se "plupp" Tre - som säger: "Ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7". Och Engelska finns i ämnesgrupp 6.