Elev
    Hej jag har tänkt att välja ekonomilinjen och undrar om man kan bli arkitekt via den linjen?

    Här står det att det går: http://www.framtid.se/yrke/inredningsarkitekt

    Men när jag läser alla era andra posts så berättar ni om att man måste ha naturkunskap 2, är det möjligt att studera till att bli en arkitekt utan att plugga på naturkunskap 2?

    Tack

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dany!

    Inredningsarkitekt - är ett av alla de olika arkitektyrken. De andra är Landskapsarkitekt, Byggnadsarkitekt och Trädgårdsingenjör som också ofta kallas för Trädgårdsarkitekt.

    Om du vill bli just Inredningsarkitekt, då kan du utbilda dig på olika ställen - inte bara på högskola men även på yrkeshögskola. Det är olika behörighetskrav till högskola och till yrkeshögskola.

    För att svara på din fråga, måste du hjälpa oss genom att precisera mera: - är det just Inredningsarkitekt som du vill bli? Och om Ja, vill du läsa på högskola eller på yrkeshögskola?

    Hör av dig med svar på frågorna (ovan).

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Hej igen! Jag skulle helst vilja bli inredningsarkitekt, men undrar om det varierar på vart man söker på universitet? Jag har även ställt en annan fråga och skulle vara tacksam om du besvarade den!
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig.
    • Mikael : Det är väldigt olika vad som ställs som krav vid anställning av en "Inredningsarkitekt". Kan t.ex vara att man kan vissa ritverktyg t.ex AutoCAD Architecture, Autodesk Revit och SketchUp och för övrigt har "någon form av eftergymnasial utbildning". Jag kan varmt rekommendera yrkeshögskola. Se på www.yhguiden.se
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Inredningsarkitekt är inte ett legitimationsyrke eller en skyddad titel, vilket betyder att man med diverse olika utbildningar kan bli anställd eller vara egen företagare och kalla sig för "Inredningsarkitekt".

    Till vissa utbildningar som kan leda till att man kan bli Inredningsarkitekt - krävs det Naturkunskap 2 och till vissa andra - inte.

    Ang. om du kan på Ekonomiprogrammet läsa Naturkuskap 2, så beror det på om den gymnasieskola som du läser på erbjuder den kursen. Man får läsa Naturkunskap 2 på Ekonomiprogrammet, men eftersom det inte är en obligatorisk kurs, så erbjuder vissa skolor den och andra skolor - inte. Du måste fråg på din skola om din skola erbjuder Nk2 på Ekonomiprogrammet.

    Det är bra om du kan läsa Nk2, tycker jag, för då breddar du antal utbildningar som du kan söka efter gymnasiet, men det kan också gå bra att bli Inredningsarkitekt utan att ha läst Nk2.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Se på YrkeshögskoleGuiden på alla de olika yrkeshögskoleutbildningar som också kan leda till att du kan arbeta som Inredningsarkitekt.

    Det finns, alltså väldigt många olika vägar till att bli Inredningsarkitekt.