Magnus
    Jag funderar på att söka till Bobergsgymnasiet i Ånge, vård och omsorgsprogrammet med inriktning på aware. Kan man bara välja att bli ambulans sjukvårdare, eller studerar man automatiskt till brandman också?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Brandman och ambulanssjukvårdare är två eftergymnasiala utbildningar som man måste utbilda sig till efter gymnasiet - så man blir liksom inte det efter man har gått Vård och omsorg (VO)

    Brandman kan du välja att utbilda dig till efter VO men om man vill bli ambulansförare måste man utbilda sig till sjuksköterska först. Då kan du behöva komplettera ditt program med lite andra kurser för att kunna söka till sjuksköterskeutbildningen.