Nara
    Som titeln lyder, jag har uppfattningen om att civil utredare är ett relativt nytt yrke och just därför finns det inget rintigt program man kan hå för att bli en civil utredare inom polisen, kan man då utbilda sig till paralegal på yrkeshögskola och senare bli civil utredare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Shakita,

    när polisen söker civila utredare, brukar de ställa som minimikravet att man har 3-årig högskoleutbildning "i bagaget", helst inom juridik, samhällsvetenskap, statsvetenskap eller offentlig förvaltning, men i alla fall har klarat av att med godkänt resultat genomföra studier på högskola eller universitet motsvarande 3 år på heltid.

    YH till Paralegal - är en 2-årig utbildning, och den är på yrkeshögskolenivå, ej på högskola eller universitet. Därför tror inte jag eller andra av mina kollegor här på Fråga SYV att man med den utbildningen kan få jobb som civilutredare. Men det blir upp till arbetsgivare (Polismyndigheten) att bestämma; vi kan inte säga att det 100 procent inte kommer att gå, men chansen är mycket liten, är i alla fall min bedömning. Kanske ökar den chansen om man efter yh till paralegal jobbar i många år med kvalificerad juridisk administration (med "många år" menar jag minst fem år på heltid utan några längre uppehåll), men även då är det mycket tveksamt, därför att det finns ganska många sökande på varje ledig tjänst som Civilutredare som har minst 3-årig akademisk utbildning (alltså från högskola eller universitet).

    Vänligen
    Julia