Tyra

    Jag vill bli fastighetstekniker och jag tänkte gå el och energi istället för vvs och fastighet för att någon sa till mig att jag får mer behörigheter då alltså jag kan bli fastighetstekniker och ha elektriker yrke med mig också. Men jag vill helst gå automation på inriktningen men kommer jag fortfarande kunna bli fastighetstekniker då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tyra,
    Fastighetsansvarig är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken och det betyder att det inte finns ngn specifik utbildning som direkt leder till det yrket, utan det finns många olika vägar att gå och i syvene och sist blir det upp till arbetsgivaren som anställer att ta beslut om vem har tillräcklig kompetens för att kunna få jobbet.
    Utbildningar till fastighetansvarig/fastighetsförvaltare finns inom yrkeshögskola. Kika gärna på några exempel och se i behörighetskraven vad som krävs för att kunna komma in på en sådan yh-utbildning:
    facility-management-affarshogskolan-goteborg
    fastighetsakademin/fastighetsforvaltare-vastrafrolunda
    xenter-botkyrka/fastighetsforvaltare
     ***
    Om du med "fastihetsansvarig" menar Fastighetsskötare, var god se framtid.se/yrke/fastighetsskotare och inte heller det yrket är reglerat och det kan därför finnas många olika utbildningar som leder till det yrket. Gymnasieutbildning med yrkesutgång "fastighetsskötare" kan finnas inom VVS- och fastighetsprogrammet, men bra grund inför eftergymnasiala utbildningar finns även på andra gymnasiala yrkesprogram.
    Jag tycker att även utbildning från inriktning TransportFT kan vara bra att ha: där kan man ta körkort(en) för både personbil, lastbil, buss, truck mm. Att kunna köra olika sorters fordon är en stor merit och ibland även helt nödvändigt om man vill jobba som fastighetsansvarig, och gäller även inom yrken fastighetsförvaltare och fastighetsskötare, alltså kan det vara omöjligt utan körkort få jobbet.