abdisamed Hassan
    Hej! Jag är en kille som går på andra året av gymnasiet och går på ekonomiprogrammet. Första året gick inte så bra då jag latade mig (ångrar), Jag fick F i Matte 1b och naturkunskap 1 och jag undrar vad jag ska göra för att klara dem här ämnena efter gymnasiet? (har för mycket under gymnasium tiden, hinner inte) och kanske höja mig i något ämne. Vill dock bli Idrottslärare så går det bli om man har läst ekonomiprogrammet?, hur långt tid studerar man högskolan då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    om man har F i några kurser från gymnasiet eller om man inte har läst några kurser som man behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning, ansöker man om att läsa på KomVux.

    Angående läsa till Idrottslärare, så finns det lite olika vägar att gå: du kan direkt ansöka till utbildning "Grundskolelärare å k 4 - å k 6" eller gå den här utbildningen först http://www.gih.se/idrotthalsa
    Det är oftast så att man läser till lärare i flera ämnen: t.ex. Idrott & Matematik;
    Idrott & svenska och "något annat språk" eller andra ämneskombinationer.
    Till alla högskoleutbildningar måste man ha Grundläggande behörighet /det får du om du får ut Gymnasieexamen, inte ett Studieintyg/. Sedan är det OLIKA behörighetskrav - beroende på vilken ämneskombination du vill undervisa i (om man t.ex. vill bli lärare i Idrott & Franska, så måste man kunna Franska).
    Längd på utbildningstiden när man läser till lärare varierar mycket beroende på hur många ämnen man vill kunna undervisa i samt på vilken nivå /det är kortare tid att bli grundskolelärare, jämfört med gymnasielärare/.
    Om du bara vill kunna undervisa i ett ämne: Idrott, så kan du gå utbildning Idrott & hälsa /2 år/ och sedan Praktisk Pedagogisk utbildning /1,5 år/. Sammanlagda tiden på högskolan blir 3,5 år men det är svårt att få en heltidstjänst om man bara kan undervisa i ett enda ämne.
    Om du vill bli behörig att undervisa i flera ämnen, blir utbildningstid längre / i upp till 7,5 år - i fall man vill bli behörig att undervisa i tre olika ämnen på gymnasiet/.

    Vänliga hälsningar
    Mikael SYV