Emilia
    Hej!
    Jag är intresserad av att läsa kriminologi men undrar om det går att bli kriminolog genom att läsa juristprogrammet som är en bredare utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,

    eftersom yrket Kriminolog ej hör till de så kallade Reglerade yrken >>>, är det rätt svårt att ge svar på din fråga. Är yrket icke-reglerat - betyder det att arbetsgivaren bestämmer vilken utbildning som passar. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika...
    ... du får gärna jämföra kursinnehåll i juristprogrammet mot de olika "kriminolog-programmen" som erbjuds på olika svenska lärosäten. Du kan också kontakta studievägledare både på juristprogrammen och på de kriminolog-programmen som erbjuds i Sverige.
    Saken är den att personer utbildade inom kriminologi kan ha anställningar som ex. Brottsförebyggande samordnare eller som Civilutredare. Det är inte ofta som det i anställningsavtalet som det står "kriminolog" utan man är oftast anställd som "någonting annat". Det finns inte heller några fasta krav på vad en "kriminolog" ska ha för utbildning... det blir upp till en arbetsgivare att bedöma om hen som söker jobbet har tillräcklig kompetens; att yrket är icke-reglerat gör det mycket svårt att svara på frågan vilken utbildnig som "krävs".
    Det som rekommenderas är att läsa programmen på högskolenivå som i sitt namn har ordet "kriminologi" - för att de sakkunniga har i så fall "stoppat" in de kurser som anses passande för en blivande kriminolog. Hur pass de kurser som ingår i olika kriminolog-programme skiljer sig från kurser på juristprogrammet får man ta och se - jämföra de olika utbildningar själv eller fråga studievägledare på de utbildningar. Kursinnehåll i olika program kan också förändras över tid, alltså det kanske inte är exakt samma kurser som ingår från nästa termin, jämföre med som det är nu.

    Juristprogrammet är längre (4,5 år) jämfört med kandidatprogrammen i kriminologi, som är 3-åriga. Det finns, kanske, "ingen anledning" att läsa på juristprogrammet och i 1,5 års tid låna pengar av CSN "i onödan" om man ändå har tänkt sig att vilja jobba som kriminolog... tänker jag.
    Men det går säkert att också göra som så att börja läsa på juristprogrammet och i fall man ej avslutar det, kan man säkert ta in många kurser från juristprogrammet in i kandidatexamen med huvudämne Kriminologi - sen.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA