Maja
    Kan man gå teknik och även bli läkare/kirurg? Om man väljer biologi 2 när man går teknik kan man bli läkare eller kirurg då?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Maja
    behörighet till Läkarprogrammet är: Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf
    programplan för Teknikprogrammet & till höger längre ner Garanterat valbara kurser.
    För att få behörighet till Läkarprogrammet, om du går Teknik på gymnasiet, bör du välja Inriktning: TEKNIKVETENSKAP. Kurserna Biologi 1 & 2 kan du få inom Programfördjupning. Inom ramen för Individuellt val bör du lägga till Kemi 2, som tillhör Garanterat valbara kurser. Det är ett exempel på hur du fixar behörighet till Läkarutbildningen. Det finns varianter: om du, t.ex. inte får kurserna Biologi 1 och 2 inom Programfördjupning, kan du ansöka om att få läsa Biologi 1 inom Individ.val och Biologi 2 som en "extra" kurs, utöver de 200 p.

    Så, svar på din fråga om man kan bli behörig att söka till Läkarprogrammet efter att ha gått Teknik på gymnasiet är - JA, det kan man bli, men det krävs att du lägger till alla de behörighetsgivande kurser.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering! Önskar dig en fin sommar! Återkom om du vill ha en förtydligande av mitt svar eller om du kommer på nya frågor.
    SYV Ludmila