Sofie

    Hej! Jag går just nu i nian och min önskan vore att plugga vidare till läkare efter gymnasiet. Jag har gjort lite research och vet hur långa utbildningen är men min fundering är ändå om den på något sätt går att korta ner för att kunna börja arbeta i tidigare ålder. Jag har nämligen väldigt lätt i skolan och undrar därför om det är möjligt att tjuvstarta/förbereda sig eller läsa flera av kurserna parallellt för att bli klar med utbildningen snabbare?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sofie,

    det är jättebra att du har lätt i skolan! Sök till NA/inriktning Naturvetenskap på gymnasiet för du kommer i så fall garanterat läsa de kurser du behöver för behörighet till läkarprogrammet och slipper komplettera för behörighet efter gymnasiet.
    Snart blir läkarprogrammet 6-årigt. Att läsa till läkare utanför läkarprogrammet eller att läsa läkarprogrammet på kortare tid, än vanligt, känner jag eller de kollegorna som jag tillfrågade, inte till.
    Du måste först komma in på läkarprogrammet, och frågan om att ev läsa snabbare - får du ta upp med de utbildnignsansvariga på läkarprogrammet efter det att du är antagen till programmet.
    Personligen tycker jag att i fall du har väldigt lätt för studier, så kan du i så fall jobba vid sidan av studier eller läsa ngt annat, läsa mer vid sidan av läkarprogrammet. T.ex kan du läsa olika språk, eller fördjupa dig inom kemi och biologi - både genom kurser på högskolenivå & genom självstudier.