Hej Astrid,

    jo, det bår bra att läsa ett valfritt program på gymnasiet och - på sikt - komma in på läkarprogrammet; kompletteringar kommer behövas, dock. Du skriver exempel "sam" - samhällsvet.programmet. Jo, det går, som sagt, bra att läsa vilket program som helst, men då kompletterar man efter gymnasiet så att man har godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 (för att det är de kurserna/betygen som krävs för behörighet till läkarprogrammet, i alla fall i Sverige och som behörighet ser ut nu).
    Jag rekommenderar dock att kika lite närmare på VO, vård- och omsorgsprogrammet. På den kan man bli behörig till sjuksköterskeprogrammet, till arbetsterapeut-, fysioterapeut och till många andra högskoleutbildningar. Det går givetvis att komplettera efter gymnasiet och bli behörig även till läkarprogrammet.
    Varför just VO? jo, för att då kommer du i kontakt med vården redan på gymnasiet. Det ger en bra grund för vidare/högre utbildningar inom hälsa- och sjukvård, inklusive läkarprogrammet.