Emelie
    Hej!
    Jag läser upp mitt sista år från gymnasiet med en barnskötarutbildning på komvux just nu. Jag har fått f i två kurser, barns lärande och växande och skapande verksamhet. Men min fråga är om man ändå kan bli lärare. Jag kommer ha 2550 poäng lästa när jag är klar med gymnasiearbetet, varav 200 poäng kommer bli f. Jag vill gärna bli lärare förskoleklass till 3an. Kommer det att gå att bli lärare ändå eller ska jag ge upp den drömmen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du måste få ut Examensbevis och du måste få svar från syv på komvux om du kommer uppfylla kraven eller om du ej kommer få examen - utan examensbevis är du obehörig till högskola. Det är 2400 betygsatta poäng som krävs för examensbevis ftån Komvux och av dem max 150 p kan du ha F betyg, men det Finns också andra krav och det är rektor på komvux som har till uppgift att se till att kraven är uppfyllda. Du behöver inte ge upp din dröm men du behöver kanske läsa om någon kurs.

    Ett annat alternativ är att du söker till Yrkeshögskola t.ex Lärarassistent-utbildning eller Specialistbarnskötare-utb.