Shiva
    Hej!
    Jag är väldigt intresserad av ett gymnasium här i Göteborg som inte har den inriktningen jag vill ha. Jag vet att om jag tar samhälle beteende då har jag behörigheten att söka vidare till högskola/universitet och bli socionom, psykolog eller jurist. Den skolan har inte inriktning beteende utan bara samhälle, och då är min fråga om man kan bli någon av de yrken ifall man läser samhälle med inriktning samhälle? Kan jag bli socionom, psykolog eller jurist? Måste jag lägga till ämnen i mina individuella val, och vilka isåfall? Jag var på gymnasiemässan idag och pratade med det gymnasiet och de sa att det går. Jag blev ju självklart osäker och frågade en studie och yrkesvägledare men hon svarade inte bra och utförligt utan hon verkade inte alls intresserad och viftade bara bort mig. Tacksam för svar. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Shiva!
    Du är intresserad av att bli behörig att söka följande högskoleutbildningar: socionom, psykolog eller jurist.

    För att bli behörig till alla högskoleutbildningar måste man ha
    1. Grundläggande behörighet (och det bör man få på alla högskoleförberedande gymnasieprogram)
    och
    2. Särskild behörighet som är olika till olika högskoleutbildningar.

    Särskild behörighet till Socionom och till Psykolog är exakt samma och består av godkända betyg i Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. De två kurser ingår som obligatoriska i Samhällsvetenskapsprogrammet, oavsett inriktning.

    Särskild behörighet till Jurist är Samhällskunskap 1b och Historia 1b - och båda de kurserna ingår också som obligatoriska i Samhällsvetenskapsprogrammet, oavsett inriktning.

    Därför stämmer det att du blir behörig till alla de tre utbildningar: Socionom, Psykolog och Jurist - på alla inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Du behöver inte tänka på att uppnå behörighet, utan bara på betyg - då utbildningarna till Psykolog och Jurist är mycket populära och därför svåra att komma in på, det krävs mycket höga betyg. Det är lättare att komma in på Socionomutbildning.

    Du kan inom Programfördjupningen eller Individuellt val läsa kurser för Meritpoäng. De behövs inte för behörighet, utan bara för att uppnå högre Meritvärde och vinna i konkurrensen om utbildningsplats på högskola. Om vilka kurser som ger Meritpoäng, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA
    • : Åh tack!!!!!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om vi kan hjälpa och vi vill hjälpa fler - därför kan du tipsa dina kompisar om vår sida! Lycka till med dina studier!