Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Yrket tandhygienist är i Sverige ett av de legitimationsyrken som kräver legitimation från Socialstyrelsen. I grunden ligger högskoleutbildning från tandhygienistprogrammet, därför krävs det grundläggande behörighet för högskolestudier. VO är ett yrkesprogram men alla elever har rätt att läsa kurser som krävs för grundläggande behörighet - eleven måste dock säga om det på sin gymnasieskola. Det är engelska 6 och svenska (eller svenska som andraspråk 3) som eleven kommer att läsa för grundläggande behörighet, på VO.

    För särskild behörighet inför tandhygienistprogrammet kommer eleven behöva även ha godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 2. Den kursen ingår inte automatiskt i något yrkesprogram. Men ofta får elever välja läsa kursen matematik 2a, som en valbar kurs.
    I annat fall kan man komplettera för behörighet efter gymnasiet.

    VO är ett gymnasialt yrkesprogram som inte har några inriktningar men ger möjlighet till specialisering (i mångt beroende på vilka valbara kurser som just din gymnasieskola ska kunna erbjuda).

    Du kan kika på programplan för VO på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO/programplan

    Var god läs mer om yrket Tandhygienist på Framtid.se/yrke/tandhygienist