Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed.

    SAS = svenska som andraspråk
    Det finns kurserna som heter SAS grund, SAS 1, SAS 2 och SAS 3.
    SAS grund är det grundskolesvenska.
    SAS 1 är första kurs på gymnasial nivå.
    Om du får godkänt betyg i SAS grund, borde du kunna börja läsa SAS 1 och sedan förhoppningsvis också SAS 2 och sedan SAS 3. Men det bestämmer komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Gymnasiestudier är inte en rättighet utan erbjuds "i mån av möjlighet". Är man klar med grundskolan, har man fått den undervisning som man garanterat kan få.
    Prata med personal på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.