Hanna
    Hej!

    Jag går i 1an och läser ekonomiprogrammet. När jag började var de första veckorna helt okej men senare började jag känna hur själva programmet inte passade mig och jag hade heller inte kommit nära någon.

    Innan höstlovet frågade jag min lärare om det var möjligt att byta till naturvetenskapsprogrammet i samma skola och förklarade noggrant varför jag ville göra det. Som svar fick jag att det var en lång kö och men att läraren skulle ställa mig i kö, vilket jag idag inte vet om läraren gjort för att vi inte något mer tagit upp det samtalsämnet. Det min lärare även sa var att det var möjligt att jag skulle läsa om ett år för och att jag skulle ha det svårt att komma ikapp det jag redan missat.

    Nu är det jullov snart och jag känner hur allt blir sämre med själva programmet men också vänner. Jag vill verkligen byta och är till och med villig att byta skola om det så skulle behövas. Framförallt vet jag inte om läraren ställt mig i kö för naturvetenskapsprogrammet i min skola och det är det som gör mig förvirrad.

    Min stora fråga är, är det möjligt att byta program och slippa att gå om ett år? Jag själv tror att om jag hade fått bättre hjälp den gången som jag först tog upp ämnet så hade det varit löst nu. Mina argument var att jag skulle kunna förberedda mig för naturvetenskapsprogrammet under höstlovet men också nu under jullovet och på så sätt komma ikapp.

    Finns det någon som jag hade kunnat söka hjälp hos i verkligheten? Kan jag försöka ringa skolor och fråga om det finns köer hos de? Jag vill verkligen byta.

    Hälsningar en upprörd elev.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mina!
    Jag har full förståelse för att du är upprörd och ledsen och känner att du inte har fått den hjälpen som du behöver!

    Dock är "saken" den att byta program eller skola under gymnasiet är inte en rättighet.
    Rektor kan säga Nej till ansökan om byte och du inte kan göra ngt. annat än att fråga, argumentera och hoppas.

    Det du har RÄTT TILL är att söka om till åk1 till hösten och konkurrera på nytt med dina betyg från åk9.

    Det är jättetråkigt att behöva svara till dig så som jag gör nu, men jag kan inte ge dig ett annat svar, tyvärr.
    Du får jättegärna höra av dig igen och vi ska försöka ge dig information, tips, råd och stöd - så mycket vi bara kan!
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare