evelina

    Jag är en tjej som går i 8an, jag valde tyska som extra språk för två år sedan. Jag har typ ångrat mig då tyskan tar kol på mig och jag känner att jag inte hänger med alls.

    Det är inte så att jag inte vill lära mig eller inte vill jobba utan jag kan inte fokusera eftersom jag inte förstår något och hamnar lätt i andra tankar. Tycker att det blev för mycket med ännu ett till ämne och jag känner att jag inte hinner med de andra ämnena i skolan och eftersom jag inte förstår de mesta i tyskan så det blir rätt svårt för mig. Försöker allt jag kan att förstå de som står och sägs men det går inte.

    Jag har inte pratat med min mentor eller någon annan lärare då jag inte vet vad han eller de andra skulle gjort. Mina lärare tycker att de går bra för mig i tyskan och att jag klarar av de enkelt men jag tycker tyskan är super jobbig verkligen och blir helt sliten av den. Har pratat med skolkuratorn men hon tyckte det var riktigt onödigt nu när de är kort tid kvar av grundskolan och att de gick bra för mig.

    (Kan även tillägga att jag har adhd, som jag tar medicin för men lider även av ångest och stress. Min depression som kommer och går hela tiden och har gjort ända sen jag var runt 8, jag känner allmänt att skolan inte fungerar men tyskan är ett stort problem för mig. Jag tycker själv att jag borde kunna få byta då jag har känt att det är för mycket med tyskan och att de inte funkar i nästan två år).

    Hur ska jag göra? Kan jag byta till svenska/engelska nu när jag har ett och ett halvt år kvar? Kommer mitt betyg i tyskan vara kvar då jag haft tyska i två år även om jag skulle byta? Hur kommer det fungera?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Det är på grundskolan frivilligt att läsa moderna språk. Prata med dina vårdnadshavare och med Syv på din skola. Betyget i tyska från förra året kommer finnas som betyg i tyska nybörjarkurs men jag tror inte det betyget kommer påverka dina betygspoäng med vilka du konkurrerar om gymnasieplats.
    Tänk på följande: betyget i tyska som språkval kan räknas in som 17-de betyget och om du skulle få E i tyska från vårterminen i åk9, får du plus 10 poäng till den summan som du kommer konkurrera om plats på gymnasiet med.