Josephine
    Hej!
    Har hittat många svar på frågan om det är möjligt att byta från svenska till SVA men inte motsatsen.
    I slutet av nian, tyckte min lärare att jag skulle välja svenska på gymnasium (efter 2,5 år SVA på högstadiet). Då började jag läsa svenska 1 under höstterminen, och det gick bra - innan jag började oroa mig inför högskola, och om mina betyg. Jag insåg att jag kunde lättare få bättre betyg i SVA och bytte. Nu efter ca 1,5 termin har jag börjat fundera om jag ska byta tillbaka. Sedan jag började med SVA tyckte läraren att jag skulle byta tillbaka till Svenska, och ibland kan jag hålla med henne. Då frågar jag om det är möjligt för en som gått SVA i ettan att byta till Svenska 2 i tvåan, eller om den måste tenta av Svenska 1 först (alltså är SVA1 och Svenska 1 "lika mycket värda")?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Josephine,

    det är tillåtet att byta från svenska till svenska som andraspråk ganska så fritt. Det går att ha i samma examensbevis betyg i Svenska 1; sedan i Svenska som andraspråk 2; och sedan i Svenska 3 ... eller andra kombinationer av Svenska och svenska som andraspråk... bara det är 1, 2 och 3 kurser som är godkända.

    hälsningar

    Peter syv