Hej Rasmus,
    du kan på lärosätenas gemensam sida Studera.nu se att många (men inte alla) program "annonserar" ansökningsmöjlighet till "Senare del av programmet" och för behörighet ska man ha avklarat en del av programmet redan. Till de alternativen kan man göra ansökan "på vanligt sätt".
    Men om ditt program ej "annonserar" om möjlighet att söka till senare del av programmet, så kan du ändå kontakta de utbildningsansvariga och fråga om någon ledig plats finns och om de i så fall kan titta på möjlighet för dig att byta (eller "hoppa in") till "deras program".
    Att kunna komma in mitt i programmet, även om man redan har avklarat första delen - kan tyvärr inte garanteras. Om det är så att ingen har hoppat av och det är "fullt", alltså ej finns ngn ledig plats; då kommer inte ngn utifrån tas in. Men ofta finns det avhopp och några studerande "till kommer" under programmets gång, men om det blir just du eller ngn annan - kan vi inte svara på... Alltså mitt svar blir "Jag hoppas det går bra men kan inte lova det".
    Vänligen
    ANNA